Сьогодні знову про мовлення його «запуск», причини затримки мовленнєвого розвитку та візити до дитячого невролога.
Зараз досидь часто до ІРЦ звертаються батьків дітей раннього віку із запитанням: «Моя дитина не говорить. Що робити?»
Формування мовлення в ранньому віці – це складний нервово-психічний процес, який відбувається в результаті взаємодії дитини з навколишнім світом. А якщо це складний нервово-психічний процес, то відповідно, ним керує головний мозок. За процес мовлення у мозку відповідають: центр Брока, що забезпечує динамічний (або кінетичний) праксис органів артикуляційного апарату, тобто рух, це моторний центр; центр Верніке, що забезпечує розпізнавання мови, він є основою для її засвоєння, розуміння та використання в мовленні, порушення цього центру спричинює недостатнє розуміння зверненої мови; центр Пенфілд, що об’єднує центр Брока та центр Верніке. Так от, тільки тоді, коли ці центри працюють правильно та злагоджено, мовлення дитини розвивається вчасно. Якщо іде порушення в якомусь одному із центрів, дитина відстає в мовленнєвому розвитку. Це як їхати з Житомира до Коростеня через Київ. Правда ж шлях значно подовжиться?
Які ж причини затримки мовленнєвого розвитку:
-
органічні – порушення відбувається саме в цих центрах або інших ділянках головного мозку (ДЦП, дизартрія, алалія); фізіологічні – порушення слуху;
-
механічні – коли порушення ідуть саме в органах артикуляційного апарату (прирощення під’язикової зв’язки, ринолалія та інші ураження органів артикуляційного апарату);
-
вплив навколишнього середовища (не можу на це не звертати увагу, адже дитина в такому віці має бігати, стрибати, повзати, спостерігати за комахами та птахами і т.д., а не сидіти годинами за переглядом мультфільмів);
-
супутні розлади психічного розвитку дитини (РАС, генетичні захворювання);
-
порушення сенсорної інтеграції.
Сенсорна інтеграція – це неврологічний процес, який організовує відчуття власного тіла від навколишнього середовища і робить можливим ефективне його використання в навколишньому. Це складання цілого з частин, які надходять засобами відчуттів (зору, слуху, нюху, смаку, дотику). Без цієї функції мовлення на ранніх етапах розвитку НЕ РОЗВИВАЄТЬСЯ!
Тож коли необхідно звертатися до логопеда?
1) Якщо дитина в 1 рік емоційно не звертається до мами з використанням жестів, міміки.
2) Якщо в 2 роки дитина не звертається до мами з фразою: «Дай пити».
3) Запуск мовлення при наявності певного порушення повинен відбутися до 5-6 років. В інакшому випадку мовлення буде неповноцінним.
4) Консультація логопеда має бути в 1, 2, 3 роки. Це основні моменти появи мовлення. Ви можете звернутися до логопеда в медичному закладі, ІРЦ або центрі розвитку дітей. Обирайте варіант найкращий для вас.
Тепер про візит до дитячого невролога. Батьки з дитиною до року обовязково відвідують дитячого невролога три рази: в 1 міс., в 6 міс., в 12 міс., далі за показами лікаря. Але , якщо ви в сімейного лікаря попросите направлення до вузькопрофільного спеціаліста, то він вам відмовить. Зверніться не для того, щоб побачити порушення, а для того, щоб переконатися – все добре. До того ж, бувають випадки, як ви побачили вище, що без стимуляції мозкових структур медикаментозним шляхом, запуск мовлення може і не відбутися.