Свою діяльність комунальна установа «Інклюзивно-ресурсний центр» Славутської міської ради у 2022 році здійснювала відповідно до Статуту та нормативно – правових документів, що регламентують її діяльність.
Основним завданням установи було супроводження дітей з особливими освітніми потребами віком від 2 до 18 років у процесі освітньої діяльності, шляхом проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини, надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг.
У зв’язку із введенням воєнного стану, надзвичайної ситуації в країні у 2022 році додатковим завданням для фахівців ІРЦ став супровід дітей ВПО та дітей, які зазнали психологічної травми, за місцем навчання, проживання, в тому числі з використанням дистанційних технологій.
Установа є юридичною особою, має печатку, бланки встановленого зразка. Згідно Статуту закладу, фінансову діяльність забезпечує централізована бухгалтерія управління освіти виконавчого комітету Славутської міської ради.
Персональний кадровий склад Центру укомплектовано згідно штатного розпису у кількості 9 штатних одиниць. З них 7 педагогічних працівників, 2 – технічний персонал: директор, 6 фахівці (консультантів). Це 2 вчителі – логопеди, 2 дефектологи, 1 практичний психолог, вчитель – реабілітолог, прибиральник службових приміщень, сестра медична.
В закладі створено всі необхідні умови для якісного психолого – педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами громади. Облаштовано кабінет логопеда, дефектолога, практичного психолога, сестри медичної, ресурсна кімната та кімната ЛФК, наявний дидактичний матеріал, іграшки, обладнання в залі лікувальної фізкультури. Забезпечено доступність згідно з вимогами державних будівельних норм, встановлено кнопку виклику з шрифтом Брайля, інформаційні показники зі шрифтом Брайля, облаштовано спеціальну туалетну кімнату.
Враховуючи ситуацію пов’язану із введенням воєнного стану, надзвичайної ситуації в країні, відсутністю в установи укриття, робота центру організована у змішаному режимі, комплексна оцінка та надання корекційно – розвиткових послуг відбувається на базі ЗДО №9 « Теремок», консультативна та інформаційно – просвітницька діяльність фахівців здійснюється дистанційно.
Основним завданням команди педагогічних працівників Центру є проведення комплексної оцінки з метою визначення категорії освітніх потреб дитини, рівня необхідної підтримки в освітньому процесі.
З січня по грудень 2022 р. комплексну оцінку було проведено для 129 дітей, в тому числі для 15 дітей ВПО, з них: 105 дітей дошкільного віку та 24 дітей шкільного віку. Виявлено дітей з інтелектуальними труднощами – 12, із навчальними – 23, функціональні (мовні) – 83, (сенсорні) – 3, в томі числі повна глухота- 1, соціоадаптаційні – 7 (аутичний спектр- 3, емоційно – вольова сфера – 4). З них – 89 відвідують логопедичні групи в закладах дошкільної освіти, 1 – навчаються в групі спеціального призначення ЗДО№6 «Золота рибка», 3 здобувають дошкільну освіту в інклюзивних групах ЗДО «Квіткограй», «НВК» дошкільне відділення, 17 – навчаються в інклюзивних класах закладів освіти міста, 1 дитина здобувають освіту за індивідуальною формою навчання, педагогічний патронаж, 1 дитина перебуває в інтернатній установі та 12 дітей віком від 2-4 років, які ще не відвідують заклади дошкільної освіти , 5 дітей, які відвідують заклади освіти, але за бажанням батьків їм не організовано відповідне навчання.
Всім заявникам, батькам було надано висновки про стан розвитку дитини, наявність труднощів у дитини та необхідного рівня підтримки в освітньому середовищі.
Наступним не менш важливим завданням роботи закладу є надання корекційно – розвиткових послуг спеціалістами інклюзивно – ресурсного центру. Такі послуги у 2022 році надавалися дітям дошкільного віку, які не відвідують заклади освіти, дітям шкільного віку, яким організований педагогічний патронаж, інклюзивне навчання, дітям, які є внутрішньо переміщеними особами. В загальному корекційними послугами у 2022 році охоплено 64 дітей громади: із функціональними мовними труднощами 28 дітей, 7 – із соціоадаптаційними (порушення комунікації, аутичний спектр), 12 – з інтелектуальними, 13 – із навчальними, 4 – соціоадаптаційними (порушення емоційно – вольової сфери). За 2022 рік було проведено 1737 індивідуальних корекційно – розвиткових занять.
В основному послуги надаються очно на базі ЗДО №9 «Теремок», але є 2 дітей, які перебувають за кордоном, тому з ними працівники працюють за допомогою онлайн – сервісів.
Організовані корекційно – розвиткові заняття дітям, які навчаються інклюзивно в Славутській гімназії №3, 6, ліцей «Успіх», ЗОШ №1.
У 2022 році була продовжена взаємодія та співпраця Центру з педагогічними працівниками закладів дошкільної та загальної середньої освіти Славутської міської територіальної громади з метою раннього виявлення та надання своєчасної психолого-педагогічної допомоги дітям з особливими освітніми потребами шляхом проведення інформаційно – просвітницьких заходів серед вчителів, вихователів, асистентів вчителів. Фахівці Центру є постійними учасниками команд психолого – педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами, що навчаються інклюзивно в закладах освіти громади. Робота проводилася як очно, так і з використанням дистанційних технологій.
За період з січня по грудень 2022 року проведено: 12 семінарів – практикумів та тренінгів для педагогів: «Освітні труднощі та рівні підтримки», «Кінезіологічні вправи, як метод корекції дітей з особливими потребами», «Раннє втручання – це послуга, що змінює життя», «Роль вчителів в допомозі дитині з гіперактивністю», «Адаптивна фізкультура для дітей з розладами аутичного спектру», «Типологія відносин «учитель-учень», «учень- учень»», «Інклюзія. Досвід, який спрацював», «Фізичне виховання дітей раннього віку»», «Індивідуальна програма розвитку, індивідуальний навчальний план»
6 тренінгових занять «Діти дощу. Які вони є», «Логопедичне намисто тренажер для м’язів артикуляційного апарату», «Дихальні та ритмічні вправи як складова з дітьми з особливими освітніми потребами».
Щороку важливим аспектом діяльності Центру є налагодження взаємодії з батьками дітей з особливими освітніми потребами, тому співпраця та зустрічі з батьками відбуваються постійно. У 2022 році проведено 4 тренінгових занять «Використання методів арт – терапії вдома», «Секрети мислення», «Як тренувати пам’ять», «Розвиваємо увагу» та засідання за круглим столом «Дистанційне навчання дітей з ООП, чим допомогти»
У 2022 році працівниками Центру проведено 1178 консультацій: для батьків 560, для педагогів 618, в тому числі для батьків ВПО – 130.
Цьогоріч самоосвіта та підвищення професійного рівня фахівців Центру були вкрай важливим завданням, адже у своїй роботі ми зустрілися з труднощами, з якими раніше не працювали. З цією метою проходили всеукраїнські та міжнародні онлайн тренінги, семінари, вебінари, брали участь майстер-класах із вивчення методів роботи з психотравмами, подолання ПТСР, надання першої психологічної та медичної допомоги, підтримка в освітньому процесі дітей, які зазнали травми та інш.
Детальну інформацію про роботу Комунальної установи «Інклюзивно – ресурсний центр» Славутської міської ради можна знайти на сторінці у Facebook та на сайті закладу:ku-irts-slavutskoji-miskoji-radi.webnode.com.ua/kontakti/
Директор В. МАРТИНЮК